Vliegen naar Afrika en vliegen binnen Afrika
Afrika stond niet echt bekend om zijn efficiënte en veilige netwerk van vliegverbindingen. De afgelopen jaren is de situatie echter sterk verbeterd, zowel qua efficiency als veiligheid. Wie naar het continent reist, heeft de keuze uit een groeiend aantal vliegtuigverbindingen en ook op regionale routes nemen de mogelijkheden toe. Wij zetten de opties op een rij hoe je het beste kan vliegen naar Afrika of kan vliegen binnen Afrika.
Vliegen naar Afrika
KLM en Brussels Airlines
Om te beginnen de rechtstreekse vluchten. Directe vluchten van KLM vanaf Schiphol en Afrika-specialist Brussels Airlines vanaf Brussel liggen het meeste voor de hand. KLM biedt op dit moment naar tien Afrikaanse bestemmingen rechtstreekse vluchten aan vanaf Schiphol. Tot eind januari waren dat er nog twaalf, maar Monrovia en Freetown zijn geschrapt. Brussels Airlines vliegt naar achttien bestemmingen in Afrika.
Air France, British Airways, Lufthansa, SWISS, Iberia en ITA Airways
Andere Europese luchtvaartmaatschappijen als Air France, British Airways, Lufthansa, SWISS, Iberia en ITA Airways bieden via hun respectievelijke thuisbasis verbindingen aan naar tal van Afrikaanse bestemmingen. Air France en BA zijn daarbij van oudsher gespecialiseerd in vluchten naar respectievelijk Franstalige en Engelstalige landen in Afrika.
Met Turkish Airlines naar Afrika
Geen enkele luchtvaartmaatschappij vliegt naar zoveel Afrikaanse bestemmingen als Turkish Airlines. Het netwerk omvat inmiddels 55 bestemmingen op het continent, die allemaal worden aangevlogen vanaf Istanbul. Voor wie vanuit Nederland naar West-Afrika reist is dat een flinke omweg, maar voor wie in Oost- of Zuidelijk Afrika moet zijn, is het goed te doen.
Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio. Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways onderhouden een uitgebreid Afrikaans routenetwerk, hoewel een tussenstop in Dubai, Abu Dhabi of Doha de reis wel enkele uren langer maakt. Voor wie naar Noord- of West Afrika wil niet handig, maar bij een trip naar oost of Zuidelijk Afrika is de extra reistijd bij een gunstige overstap nog wel te overzien.
Afrikaanse maatschappijen
De keuze uit Afrikaanse luchtvaartmaatschappijen met vluchten naar Europa is beperkter. Het is mogelijk om te vliegen naar Afrika met Royal Air Maroc (via Casablanca) of EgyptAir (via Cairo). Ook vliegen binnen Afrika om verder Afrika in te gaan, is mogelijk. De bekendste airlines uit Afrika ten zuiden van de Sahara zijn Ethiopian, de grootste luchtvaartmaatschappij van Afrika, vliegt daarbij vanaf Brussel naar Addis Ababa. Kenya Airways, sinds jaar en dag een trouwe partner van KLM, verbindt Schiphol met Nairobi. South African Airlines werkt samen met Lufthansa en vliegt onder meer vanaf Frankfurt en München naar Zuid-Afrika. Verder vliegt het kleine maar goed bekendstaande RwandAir vanaf Brussel.
Wie wil vliegen binnen Afrika, zal ook al snel bij één van de gerenommeerde netwerkmaatschappijen op het continent terechtkomen. Ethiopian Airlines en Kenya Airways bieden de meeste opties om te vliegen binnen Afrika. Daarnaast is het West-Afrikaanse ASKY, waarin Ethiopian Airlines participeert, in opkomst. Veel kleinere Afrikaanse landen hebben hun eigen nationale luchtvaartmaatschappij, maar die blinken over het algemeen niet uit wat betreft uitgebreide routenetwerken of punctualiteit. Grote low cost carriers ontbreken: een Afrikaanse equivalent van Ryanair of Easyjet bestaat (nog) niet.
Nog belangrijk om te vermelden: er staan nogal wat Afrikaanse airlines op de Europese zwarte lijst van onveilige luchtvaartmaatschappijen.
Het gaat daarbij voornamelijk om kleinere vliegbedrijven uit Angola, de beide Congo’s, Djibouti, Equatoriaal Guinee, Eritrea, Gabon, Liberie, Nigeria (Med-View Airline), Sao, Tome en Principe, Sierra Leone, Soedan en Zimbabwe (Air Zimbabwe).
Vliegen binnen Afrika
Douala, Kameroen
Douala is de grootste stad van Kameroen en heeft ook de grootste luchtvaartmaatschappij. Camair biedt vluchten aan naar bestemmingen in een handvol buurlanden: Tsjaad, Gabon, Benin en Ivoorkust. Ethiopian Airlines en Kenya Airways vliegen vanaf Douala naar hun respectievelijke hubs. Vanaf Europa vliegen Brussels Airlines en Air France op Douala, terwijl ook Turkish Airlines de stad in de dienstregeling heeft opgenomen. Air Cote d’Ivoire biedt vluchten aan naar Abidjan, Bangui en Ndjamena. Het Nigeriaanse Arik Air vliegt onder andere naar Lagos. ASKY verbindt Douala met Bangui, Libreville en Lome.
Luanda, Angola
Luanda Quatro de Fevereiro International Airport wordt onder andere rechtstreeks aangevlogen door KLM en Brussels Airlines, terwijl vanuit Europa ook Air France, Lufthansa en Tap er naartoe vliegen. Ook Ethiopian, Kenya Airways en South African bieden vluchten aan naar de Angolese hoofdstad. Rechtstreekse vluchten naar tal van binnenlandse en internationale bestemmingen worden uitgevoerd door TAAG Angola Airlines. Dat is de enige Angolese maatschappij waarvan de vloot niet op de zwarte lijst staat.
Nairobi, Kenia
Jomo Kenyatta International Airport is de thuisbasis van Kenya Airways en is een belangrijke hub in Oost-Afrika. Binnen Afrika wordt vanaf Nairobi door het SkyTeam-lid naar zo’n veertig bestemmingen gevlogen. Daarbij gaat het ook om secundaire bestemmingen als Juba (Zuid-Soedan), Bujumbura (Burundi), Lilongwe (Malawi), Livingstone (Zambia) en Victoria Falls (Zimbabwe). Ook tal van grote buitenlandse airlines, waaronder natuurlijk ook KLM, hebben Nairobi in de dienstregeling opgenomen. Nairobi is gezien de ligging een ideale uitvalsbasis om de rest van Afrika te verkennen.
Johannesburg, Zuid-Afrika
OR Tambo Airport is de grootste luchthaven van Zuid-Afrika en de thuisbasis van South African Airways. Die luchtvaartmaatschappij biedt ook het grootse bestemmingen-netwerk vanaf Johannesburg, waarbij de nadruk ligt op de belangrijkste steden in Afrika. Andere routes naar bestemmingen in omringende landen worden bediend door de Zuid-Afrikaanse maatschappijen Airlink en SA Express. Binnenlandse vluchten worden ook aangeboden door British Airways (Comair), FlySafair en de prijsvechters Kulula en Mango. Diverse grote Europese airlines en golfcarries vliegen naar ‘Joburg’.
Lusaka, Zambia
Bij een gebrek aan een eigen nationale luchtvaartmaatschappij zijn reizigers op Kenneth Kaunda International Airport voor internationale vluchten grotendeels aangewezen op buitenlandse airlines. Prijsvechter Fasjet vliegt bijvoorbeeld naar Dar es Salaam (Tanzania) en Harare (Zimbabwe). Intra-Afrikaanse vluchten worden verder aangeboden door onder meer Kenya Airways (Nairobi), Ethiopian Airlines (Addis Ababa), SAA (Johannesburg), RwandAir (Kigali) en TAAG (Luanda). Verder vliegen Emirates (Dubai) en Turkish Airlines (Istanbul) intercontinentaal naar Lusaka.
Kaapstad, Zuid-Afrika
Cape Town International Airport is in tegenstelling tot Johannesburg geen internationale hub luchthaven, maar is goed te bereiken vanuit Europa. KLM, British Airways, Lufthansa, Joon (Air France) en Turkish Airlines behoren tot de airlines die Kaapstad aanvliegen. Voor binnenlandse en regionale vluchten ben je vooral aangewezen op Airlink, British Airways (Comair), FlySafair, SA Express, Kulula en Mango. Vluchten naar overige Afrikaanse landen worden aangeboden door onder andere RwandAir (Kigali), Ethiopian (Addis Ababa) en Kenya Airways (Nairobi).
Kampala, Uganda
Kampala, de hoofdstad van Uganda, heeft een eigen luchthaven. Wie naar de stad wil, is aangewezen op Entebbe International Airport, 40 kilometer ten zuidwesten van Kampala. Opvallend: KLM en Brussels Airlines zijn de enige West-Europese airlines met vluchten naar Entebbe. Ook Emirates, Qatar Airways en Turkish Airlines vliegen naar deze kleine luchthaven. Belangrijke regionale bestemmingen zijn Nairobi (Kenya Airways, Jambo Jet) en Addis Ababa (Ethiopian). Verder vliegt Air Tanzania van Entebbe naar Dar es Salaam en Kilimanjaro, RwandAir naar Kigali en SAA naar Johannesburg.
Gaat u binnenkort op zakenreis en wilt u vliegen naar Afrika? Onze business travel consultants kunnen u uitstekend adviseren over de beste vliegroute naar jouw bestemming. Neem hiervoor gerust contact met ons op.
Dit artikel verscheen eerder in de Traveletc. van Uniglobe #1 2019 en is op 14 mei 2024 geactualiseerd met nieuwe informatie.