Repatriëring Nieuw-Zeeland
Dat een job als Business Travel Consultant zelden saai is, dat wisten wij al. Een jaar geleden maakten we ook nog mondiaal een nieuwe, onzekere en spannende tijd door. Voor Uniglobe Alliance Travel betekende dit op stel en sprong omboeken, reizigers repatriëren, annuleringen en klanten gerust stellen. Want grenzen sloten opeens, vluchten werden geannuleerd, reizigers waren gestrand. Wij blikken na een jaar nog eens terug op enkele van deze reizen. Deze keer met Jizlia en Jeanine, over een repatriëring van een groep uit Nieuw-Zeeland.
Na maanden van voorbereiding.. liep het toch anders
Jizlia: Het is maart 2020 wanneer een grote groep medewerkers van een van onze vaste klanten klaar is voor vertrek vanuit Polen naar Nieuw-Zeeland. Ze reizen hiernaartoe voor een verblijf van een paar weken voor onderhoudswerkzaamheden ter plaatse. Maanden van voorbereidingen gingen aan deze reis vooraf. Mijn collega’s en ik hadden samen met de klant vlak voor vertrek alle puntjes op de i gezet en het vertrek van de groep werd verdeeld over twee data. De eerste groep was al vertrokken, toen het coronavirus opeens snel om zich heen greep. Nieuw-Zeeland ging in lockdown en per direct helemaal op slot. De tweede groep kon vanwege deze plotselinge lockdown niet meer vertrekken vanuit Polen omdat ze niet meer zouden worden toegelaten bij aankomst in Auckland, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland.
De eerste groep van ongeveer 20 reizigers die al was aangekomen kon nog gedurende een week de geplande onderhoudswerkzaamheden ter plaatse uitvoeren, totdat hun lokale partner het project stopzette. De groep zat nu officieel vast in Nieuw-Zeeland en konden geen kant op. Vluchten gingen niet meer. Winkels waren gesloten en alleen enkele supermarkten waren nog geopend. Nu was het aan ons om deze groep zo spoedig mogelijk weer terug naar Polen te laten vliegen. Echter door de plotselinge lockdown en het virus dat zich steeds verder over de wereld verspreidde ging dit allesbehalve soepel. Veel vluchten werden geannuleerd, niet alleen van en naar Nieuw-Zeeland maar over de hele wereld. Hierdoor werd het aantal stoelen op vluchten die nog wel vertrokken erg schaars.
Ook de nooddienst ging aan de slag
Jeanine: Normaliter boek ik de reizen voor de klanten van Uniglobe Alliance Travel in Goes. Echter tijdens de nooddienst helpen we alle klanten van Uniglobe Alliance Travel, dus ook van onze collega-kantoren Rotterdam en Arnhem. Ik was op vrijdag al door mijn collega’s uit Rotterdam ingelicht over het feit dat er een groep van ongeveer 20 personen, die in Nieuw-Zeeland zaten, gepland stond om terug te vliegen naar hun thuisland Polen. Op zaterdagochtend werd ik al gebeld door deze klant met het bericht dat de geboekte vluchten helaas geannuleerd waren. Dus ging ik op zoek naar alternatieven.
Er waren vluchten via Australië, echter moesten de reizigers dan “in transit” blijven (overstappen zonder opnieuw in te checken). Aangezien we alleen losse tickets konden boeken en de reizigers dus weer door de paspoortcontrole moesten, zouden de reizigers niet “in transit” blijven en was dit dus niet toegestaan. Er waren nog wel vluchten mogelijk via Singapore. Dus zette ik de vluchten in optie en de offertes richting onze klant. Het was de tijd dat veel landen opeens “op slot” gingen dus toch nog maar eens kijken of men wel via Singapore mocht vliegen. Helaas bleek toen dat vliegen via Singapore ook niet meer mocht. Ook niet als men “in transit” zou blijven.
Jizlia: Ook probeerden wij samen met de klant tickets te boeken op een zogenoemde repatriëringsvlucht die door de overheid van Polen werd opgezet. Het enige nadeel was dat de vlucht alleen passagiers zou ophalen tot in Sydney, Australië en niet “een eindje” verderop in Nieuw-Zeeland. De mogelijkheid om tickets te boeken naar Sydney was er niet omdat de vluchten tussen Australië en Nieuw-Zeeland ook waren geschrapt.
Jeanine: Het zag ernaar uit dat de groep langer in Nieuw-Zeeland zou moeten blijven. Nieuw-Zeeland zou ook spoedig “op slot” gaan. De groep voor de totale lock-down terug thuis krijgen leek niet te gaan lukken. We hadden onze uiterste best gedaan, maar in dit geval ging het, hoe frustrerend ook, niet meteen lukken. Uiteraard bleven we met het hele team dagelijks zoeken naar iedere mogelijke vluchtoptie.
Alsof het lot ermee speelde
Jizlia: We vonden weer een nieuwe mogelijkheid via Amerika. De bedoeling was om de groep met een overstap in Los Angeles naar Nederland te laten vliegen en vanuit Nederland per bus terug naar Polen te laten reizen. Even leek het erop dat het zou lukken. Er was weliswaar niet genoeg plek op dezelfde vlucht dus werd de groep nu verdeeld over drie dagen. Maar zoals we hadden kunnen verwachten werden ook deze vluchten geannuleerd.
En weer terug bij af…
Jizlia: En zo begonnen wij weer van voor af aan. Beschikbare vluchten waren er steeds minder, meer landen hielden vluchten en overstappende passagiers tegen en de groep moest nog een week langer in Nieuw-Zeeland verblijven. Tot we uiteindelijk genoeg plaatsen beschikbaar hadden op vluchten van Qatar Airways naar Nederland met een overstap in Doha, Qatar. Qatar Airways was een van de weinige maatschappijen die tijdens corona nog geregeld vluchten uitvoerde. Op sommige bestemmingen zijn ze tijdens de pandemie ook altijd door blijven vliegen, waaronder op Amsterdam. Weer verdeeld over meerdere dagen vertrok de groep met het vliegtuig vanuit Nieuw-Zeeland. De overstap in Doha, waarbij wij ook nog een hotelovernachting hebben geboekt, vanwege de lange overstap, verliep gelukkig voorspoedig.
Weer terug op Europese bodem
Jizlia: Drie weken later kwam de groep dan eindelijk weer aan op het Europese vasteland. Op Schiphol stond een touringcar voor de groep klaar en zo konden zij na deze spannende tijd, aan de andere kant van de wereld, eindelijk terug naar hun families.
Gelukkig komen dit soort extreme omstandigheden niet vaak voor. Wij zullen er altijd alles in onze macht aan doen om reizigers bij calamiteiten weer zo snel mogelijk terug naar huis te krijgen. Deze repatriëring was een staaltje sterk teamwork.. een puzzel die iedere keer van vorm veranderde, maar waar we met onze gekwalificeerde collega’s, ons wereldwijde netwerk en slimme boekingssystemen konden zorgen voor een succesvolle thuiskomst van deze reizigers.
Wil je meer lezen over onze slimme systemen of wil je meer weten over hoe je jouw toekomstige zakenreizen onder kan brengen bij dit toegewijde team? Klik dan hier om contact met ons op te nemen.
Travel Well
Jeanine Vermue & Jizlia Telussa
Business Travel Consultants