In Turkije is men al lange tijd bezig met een ontzettend groot bouwproject. Het gaat om de bouw van een nieuw vliegveld, onofficieel ook wel Istanbul New Airport genoemd. Wat het vliegveld uniek maakt, is de capaciteit, waardoor dit vliegveld officieel ook de concurrentie met Schiphol aangaat.
Na de opening moet de capaciteit van het vliegveld namelijk 90 miljoen passagiers bedragen. Over een aantal jaar moet het vliegveld nog meer passagiers kunnen verwerken, namelijk 150 miljoen. Ter vergelijking: het vliegveld van Dubai verwerkt ieder jaar rond de 88,2 miljoen passagiers.
Concurrentie voor Schiphol
Schiphol is samen met Frankfurt, Londen en Parijs een van de belangrijkste vliegvelden in Europa. En dan vooral op het gebied van transferpassagiers. Maar liefst 75% van alle passagiers die vliegen op Schiphol zijn passagiers die daar een transfer maken naar een andere vlucht. Istanbul, maar ook Dubai en Abu Dhabi proberen te concurreren met Schiphol om die hub-functie over te nemen.
Gebouwd in fases
Istanbul New Airport wordt in meerdere fases gebouwd. Dit kan ook niet anders, simpelweg omdat het bouwproject zo groot is. De eerste fase is bijna afgerond. Deze fase resulteert in twee landingsbanen en biedt het vliegveld een capaciteit van 90 miljoen passagiers.
De tweede fase moet in 2023 opgeleverd worden. Na deze fase kan het vliegveld 30 miljoen extra passagiers verwerken. Na de tweede fase volgt nog een bouwfase. Als ook deze fase afgerond is, moet Istanbul New Airport maar liefst 150 miljoen passagiers kunnen verwerken. Na deze fase moet het vliegveld beschikken over zes parallelle runways en zou Istanbul New Airport zelfs 200 miljoen passagiers per jaar aan moeten kunnen.
Luchthaven deels geopend
Eind oktober stond de opening van Istanbul New Airport op de planning. Eigenlijk zou op dit moment het hele vliegveld geopend moeten worden, maar dit is niet gelukt. Daarom is nu slechts een deel van het vliegveld open. In het andere deel wordt nog druk gebouwd.
Omdat het vliegveld nog niet helemaal open is, blijft het oude vliegveld Atatürk Airport nog even in gebruik. Volgens de directie van Istanbul New Airport moet dit nog voor het einde van het jaar veranderen. De directie heeft aangegeven dat op 31 december 2018 alle verkeer van Atatürk Airport naar Istanbul New Airport verplaatst moet zijn. Het is de vraag of dit gaat lukken.
Uitbreiding Schiphol
Door deze ontwikkelingen wordt het voor Schiphol telkens belangrijker om ook uit te breiden. Mocht het Istanbul Airport namelijk gaan lukken de hub-functie van Schiphol succesvol te beconcurreren zal dat ten koste gaan van de economische groei en de werkgelegenheid in Nederland. Vooralsnog zitten er niet voor niets veel internationale bedrijven in Nederland, mede door de goede verbindingen die Schiphol biedt. Uiteraard dient uitbreiding van Schiphol rekening te houden met haar omgeving en omwonenden, mogelijk is een airport in de Noordzee wel een optie al dient Nederland daar weer rekening te houden met de natuur.
Mocht u binnenkort zakelijk reizen naar Istanbul dan zullen wij onze klanten uiteraard informeren bij eventuele wijzigingen.