Wat je moet weten over Sustainable Aviation Fuel

Wat je moet weten over Sustainable Aviation Fuel

We weten allemaal dat vliegtuigen op kerosine vliegen, een fossiele brandstof. Bij de verbranding ervan komt CO2 vrij. Teveel CO2 in de lucht houdt de hitte rondom de aarde vast, wat leidt tot klimaatverandering en negatieve gevolgen voor het leven op onze planeet. Als de luchtvaartsector wereldwijd een land zou zijn, dan zou het op de zesde plaats wereldwijd staan wat betreft CO2-uitstoot. Naar verwachting zal het aandeel van de luchtvaart in de mondiale CO2-uitstoot tegen 2050 tot 20% stijgen, een percentage dat waarschijnlijk nog aan de lage kant is. Om de doelstellingen voor het verminderen van CO2-uitstoot in de luchtvaart tegen 2050 te halen, is een verandering nodig in het gebruik van brandstoffen.

Hier zijn verschillende opties voor:

Sustainable Aviation Fuel

  • Minder vliegen en kiezen voor schonere alternatieven voor korte afstanden;
  • Gebruik van waterstof als brandstof, aangezien dit bij verbranding geen CO2 uitstoot. Helaas is dit momenteel niet geschikt voor bestaande vliegtuigen en vereist het verdere ontwikkeling;
  • Elektrisch vliegen. Hoewel dit momenteel alleen op korte afstanden beperkt wordt toegepast vanwege technologische beperkingen.
  • Ontwikkeling van nieuwe vliegtuigmodellen met een lager brandstofverbruik.
  • Het gebruiken van SAF (Sustainable Aviation Fuel).

Van bovengenoemde opties is de laatste optie (SAF) op dit moment de meest veelbelovende oplossing voor de korte termijn. Het wordt nu ook al gebruikt in de luchtvaart. Het kan bijdragen aan een vermindering van CO2-uitstoot van 65%, wat nodig is om de netto nul-emissiedoelstelling in de luchtvaart tegen 2050 te bereiken. Het is bijna identiek  aan reguliere (fossiele) kerosine, heeft dezelfde grote energiedichtheid en kan worden gebruikt in bestaande vliegtuigen en tanksystemen.

Wat is SAF?

Sustainable Aviation Fuel SAF

Het is een synthetische, duurzame vliegtuigbrandstof dat wordt geproduceerd uit hernieuwbare, niet-fossiele bronnen. Deze bronnen omvatten afvaloliën zoals gebruikte bak- en braadolie, evenals algenolie afkomstig van olierijke biomassa van microalgen die worden gekweekt in zee.

Waar wordt SAF geproduceerd?

De meest SAF wordt op het moment geproduceerd in Europa, de Verenigde Staten en Azië. Verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, investeren in fabrieken voor de productie van SAF. In Nederland zijn er al SAF-fabrieken gevestigd, zoals in Delfzijl. Momenteel wordt ook in Rotterdam een fabriek gebouwd .

In 2023 is een belangrijk akkoord getekend tussen de Europese raad en het Europees parlement waarbij energieproducenten vanaf 2025 stapsgewijs worden verplicht om meer SAF te produceren. Er zijn inmiddels ook luchtvaartmaatschappijen die investeren in de productie van SAF.

Waarom is SAF schoner dan fossiele brandstoffen?

Door verbranding van fossiele brandstoffen (een lange kringstofkringloop)  komt er  CO2 vrij die minstens een 10-tal jaren in de lucht blijft voor het weer opgenomen wordt door de aarde. SAF daarentegen maakt gebruik van duurzame methoden en vermijdt het gebruik van fossiele brandstoffen, waardoor de koolstofkringloop korter wordt en CO2 sneller wordt opgenomen door de aarde.

Hoe wordt SAF op dit moment gebruikt?

De toekomst van reizen met Sustainable Aviation FuelOp dit moment wordt SAF voornamelijk gebruikt als mengsel met traditionele kerosine, met een maximum van 50%. Hoewel er nog geen commerciële vluchten zijn waarbij vliegtuigmotoren volledig op Sustainable Aviation Fuel draaien, is het gebruik ervan al een stap in de goede richting. Op Schiphol wordt bijvoorbeeld 1% SAF toegevoegd aan de vliegtuigbrandstof die wordt gebruikt voor alle vluchten die vanaf Amsterdam vertrekken. De doelstelling is om tegen 2030 dit percentage te verhogen tot 30%. SAF is echter nog beperkt beschikbaar en kost momenteel 3 tot 4 keer zoveel als kerosine. Daarnaast is er verder onderzoek nodig naar de invloed van Sustainable Aviation Fuel op de prestaties van vliegtuigmotoren.

Kun je als reiziger een bijdrage leveren aan verduurzaming van de luchtvaart?

Dat kan natuurlijk door minder te vliegen, maar veel luchtvaartmaatschappijen en reisagenten bieden ook de mogelijkheid om de CO2-uitstoot van je vlucht “af te kopen”. Met dit geld kunnen maatschappijen extra Sustainable Aviation Fuel inkopen of investeren in projecten zoals herbebossing.

Benieuwd naar meer mogelijkheden om jouw (zaken)reis duurzamer in te steken? Zoals bijvoorbeeld een duurzamer verblijf . Onze business travel consultants denken graag met je mee!

Bronnen:

Kantoor Alkmaar (AFAS Stadion AZ)

Kantoor Goes

Kantoor Arnhem

Kantoor Almere

Kantoor Rotterdam