Ontwikkelingen Amsterdam Schiphol Airport

Hoe Amsterdam Schiphol Airport zich ontwikkelt

In 2019 had Schiphol 71.7 miljoen passagiers met 496.833 vliegbewegingen naar 333 bestemmingen. In 2020 was dit 20.9 miljoen met 227.304 vliegbewegingen. Het aantal passagiers was 71% lager. Dit alles was uiteraard het gevolg van de coronacrisis.

Toch zijn er ook nieuwe ontwikkelingen! In dit blog neem ik, Business Travel Consultant Mariska, jou graag mee in een aantal van deze ontwikkelingen die het reizen vanaf Schiphol in de komende jaren comfortabeler, sneller, duurzamer en verantwoorder gaan maken.

Short Connection Pass

Zo ontwikkelde Schiphol de Short Connection Pass. Hiermee kunnen reizigers met een korte overstaptijd versneld de wachtrij bij controles passeren. Zo vermindert Schiphol het risico op vertragingen met veel overstappers aan boord.

Self Service Units

Een andere ontwikkeling zijn de Self Service Units (SSU). Reizigers verwachten steeds meer en een snellere service. Schiphol wil reizigers in de terminal 24/7, 365 dagen per jaar helpen bij vragen of problemen. De informatiezones met de SSU zijn beschikbaar in 17 talen. Je kunt hier bijvoorbeeld je boardingpass scannen zodat je alle vluchtinformatie in een oogopslag kunt zien. Maar er is ook een mogelijkheid om te videobellen met een medewerker bij eventuele problemen.

Slim vooruitkijken met Wilbur

Een van de ergernissen van reizigers zijn de wachtrijen bij security. Schiphol heeft hiervoor Wilbur ontwikkeld. Dit is een real-time dashboard voor de belangrijkste regiecentra op de luchthaven, waarmee men onder andere luchthavenprocessen tot 4 uur vooruit kan kijken. Daardoor is men in staat eerder in te spelen op veranderingen, lange wachtrijen te voorkomen en medewerkers in te zetten waar ze het meest nodig zijn.

Notifly voor omwonenden

In 2019 is Schiphol een onderzoek gestart naar de informatiebehoefte onder bewoners. Hieruit bleek dat er een grote vraag is naar het verwachte vliegverkeer. Schiphol is daarom bezig met de ontwikkeling van de app Notifly. Met deze app kun je als omwonende van Schiphol het huidige en verwachte aantal overvliegende vliegtuigen checken tot 24 uur vooruit. Inmiddels is men bezig met de laatste grootschalige test waarna ze de app kunnen verbeteren en kunnen lanceren voor de buren van Schiphol.

Verbeteren luchtkwaliteit

Ook de luchtkwaliteit op en rond Schiphol is van groot belang. Voor de gezondheid van de medewerkers, als dat van de omwonenden. Daarom werkt Schiphol hard aan het terugdringen van stikstofoxiden, fijnstof en ultrafijnstof. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van gratis schone walstroom als een vliegtuig aan de gate staat. Ook is Schiphol actief betrokken bij diverse onderzoeken naar luchtkwaliteit onder andere door het RIVM. Ook hebben zij zelf een actieplan gepresenteerd om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren.

Verduurzaming

Voor de toekomst is het verduurzamen van de luchthaven een van de belangrijkste punten. In 2050 wil Schiphol een autonome luchthaven zijn. Hiervoor is Schiphol een programma gestart: Autonomous Airside Operations. Naast duurzaamheid wil men de capaciteit op de luchthaven beter benutten en de veiligheid garanderen. In 2050 moeten alle voertuigen vervangen zijn door een onderling verbonden vloot van zelfrijdende (autonome), emissievrije voertuigen en alle bijbehorende processen zullen zijn geautomatiseerd. Zie hier de animatie van hoe deze ontwikkeling er naar verwachting uit komt te zien.

Laten we hopen dat Schiphol snel weer vol loopt met een groot aantal reizigers richting verschillende bestemmingen over de hele wereld. Wereldwijd vinden er tevens verschillende ontwikkelingen plaats om future proof te reizen. Na het lezen van dit blog ook nieuwsgierig naar deze ontwikkelen? Lees dan ook ons blog: Het vliegveld van de toekomst.

Travel Well!

Mariska Ossewaarde
Business Travel Consulant

Geraadpleegde bronnen: 

Start typing and press Enter to search

Click to Hide Advanced Floating Content