Het vliegveld van de toekomst

Het vliegveld van de toekomst

Corona is voor de reisbranche een tijd om snel te vergeten, maar het is ook een unieke tijd om verbeteringen door te voeren waar anders geen tijd of ruimte voor was. Zo zal deze tijd door luchthavens zeker worden benut om zoveel mogelijk te moderniseren. Omdat de luchtvaart volgens kenners pas in 2023 volledig hersteld zal zijn geeft dit een zeldzame kans verbeteringen door te voeren. Je herkent het wel: drukte, rijen met wachtende passagiers voor de incheck en veiligheidscontroles en de vele borden die je de weg moeten wijzen in het doolhof dat een luchthaven heet. Na 11 september 2001 was het nodig luchthavens beter te beveiligen en zo ontstond het zogenaamde X-systeem. Passagiers komen van verschillende richtingen binnen en komen op een overbelast punt samen, de veiligheidscontrole. Hier ontstaan lange rijen wat in deze tijden natuurlijk juist gevaarlijk is. Daarom zullen luchthavens zoveel mogelijk proberen, juist op deze locatie, rijen te voorkomen en het proces te versnellen. Maar hoe leid je die enorme passagiersstromen in goede banen? Vooral in een tijd dat consumenten steeds meer eisen stellen aan comfort en soepele geïndividualiseerde dienstverlening. We nemen je mee in een korte reis om de wereld in de nieuwste ontwikkelingen richting het vliegveld van de toekomst.

Kunstmatige intelligentie & robotica

Het antwoord is technologie. Luchthavens maken steeds meer gebruik van technologieën als augmented reality (AR), het Internet of Things (IoT), kunstmatige intelligentie (KI), chatbots en biometrie. Neem chatbot FRAnky van de luchthaven Frankfurt. FRAnky helpt passagiers in het Duits en Engels bij het zoeken naar vluchten, verstuurt vluchtstatusupdates en geeft informatie over winkels, restaurants en servicefaciliteiten in de buurt.

Inchecken

Als de veiligheidscontrole minder tijd kost kan de passagier voor check-in wat meer tijd doorbrengen op de luchthaven, hier kunnen meer eet- en drink gelegenheden komen. Hierdoor worden passagiers automatisch al meer over de ruimten verspreidt. Daarnaast maken apps van luchtvaartmaatschappijen het mogelijk in te checken zonder zuilen op de luchthaven te hoeven aanraken, via een QR code op je telefoon worden de bagage labels geprint.

Veiligheidscontrole

Steeds meer luchthavens zullen overgaan op een controle zonder menselijke interactie. Zo kan men op Hongkong Airport al door de controle door het paspoort en de instapkaart te scannen en geautomatiseerd een foto laten maken. Ook München en Singapore werken op soortgelijke manier. Maar in Australië gaan ze een stap verder. Het land was al een van de pioniers in het verbinden van technologie en verificatie op de vliegvelden. En nu is er het eerste ‘contactloze reiziger-systeem’ ter wereld. Australische reizigers kunnen door de security zonder hun paspoort te hoeven laten zien. Hierbij worden big data en kunstmatige intelligentie ingezet om deze biometrische toepassing vrijwel onfeilbaar te maken. De bagage wordt d.m.v. op afstand bestuurde röntgensystemen gescand en thermische camera’s, welke al sinds SARS in veel landen gebruikt worden, zullen steeds vaker gebruikt worden om passagiers automatisch te temperaturen.

In de terminal

Op verschillende luchthavens wordt robotica al volop ingezet om de processen te verbeteren. In Seoul en Guangzhou wordt al gebruik gemaakt van robots, deze geven aan wanneer mensen geen mondkapje dragen en andere zorgen voor het steriliseren van veel aangeraakte oppervlaktes zoals liftknoppen en bagagewagentjes. Op New York JFK airport wordt met geautomatiseerde camera’s de drukte al in de gaten gehouden en alarmeert wanneer op bepaalde punten opstoppingen ontstaan zodat andere routes opengesteld kunnen worden.

Instappen

De laatste stap in het proces is contactloos instappen. In de U.S. A. wordt al op verschillende luchthavens getest met een geautomatiseerde gate. Hier wordt je gezicht gescand en je identiteit biometrisch gecontroleerd.

Amsterdam Airport Schiphol

Ook dichtbij huis wordt volop gewerkt aan automatisering en duurzaamheid. Zo zet Amsterdam Airport Schiphol nu versneld in op gezichtsherkenning, dat moet de paspoortcontroles onnodig maken. De Koninklijke Marechaussee bekijkt ook hoe contactmomenten omlaag kunnen. In de toekomst zullen de paspoortcontroles geheel verdwijnen en kom je Schiphol binnen via een gang waarin iedereen met technische hulpmiddelen gecontroleerd zal worden. Voor overstappers wordt momenteel al getest met de ‘Short Connection Pass’. Men ontvangt deze pas door bij een overstap van minder dan een uur de boarding pass te scannen en zo bij de controles via een versneld traject te kunnen lopen. Benieuwd naar meer ontwikkelingen op Schiphol? Lees dan ook ons blog ‘Hoe Amsterdam Schiphol Airport zich ontwikkelt‘.

Zoals je ziet, is er al veel in ontwikkeling en gaat er zeker nog veel veranderen in de toekomst. Alles voor jouw veiligheid, comfort en persoonlijke beleving. Wij houden de ontwikkelingen scherp in de gaten en houden je uiteraard op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen om jouw zakenreis nu en in de toekomst zo ontspannen mogelijk te laten verlopen. Op naar het vliegveld van de toekomst!

Travel Well!

Eveline Repko
Manager Operations Uniglobe Alliance Travel Goes

Update: Dit blog verscheen voor het eerst op 6 oktober 2020 en werd op 28 juni 2021 geactualiseerd met nieuwe informatie.

Start typing and press Enter to search

Click to Hide Advanced Floating Content