Vliegtuigen staan altijd met hun neus naar de gate, waarom?

Als u regelmatig een zakenreis maakt of op vakantie gaat met het vliegtuig dan is het u vast al eens opgevallen dat alle vliegtuigen met de neus naar de gate staan. Een vliegtuig staat nooit andersom richting de gate, maar waarom? In dit artikel vertellen wij u meer over het parkeren van een vliegtuig aan de gate.

Waarom een pushback?

Een vliegtuig kan wel degelijk achteruitrijden

Veel mensen denken dat vliegtuigen niet achterruit kunnen rijden. Dit is één van de grootste misverstanden die er bestaan. Veel vliegtuigen kunnen namelijk prima achterruit rijden, dit doet een vliegtuig door de zogenaamde straalomkering te gebruiken. In sommige landen ziet u vliegtuigen nog op eigen kracht achteruitrijden, toch zult u dit op moderne luchthavens niet zien. Een vliegtuig verzet op zo’n moment zoveel kracht dat het een enorme herrie maakt en enorm veel kerosine kost. Achteruitrijden zorgt ook voor veel CO2 uitstoot en zorgt daarom voor ongewenste extra vervuiling.

Waarom een pushback?

Historie van parkeren en waarom een pushback?

Vroeger waren er per dag nog niet zoveel vliegbewegingen als in de huidige tijd. Er was daarom voldoende ruimte om vliegtuigen te parkeren op een open veld. Er waren in deze tijd geen speciale pushbacks nodig om een vliegtuig te verplaatsen, een vliegtuig kon namelijk gewoon vanaf zijn staanplaats weer voorruit rijden en vertrekken.

Vanaf 1961 waren er veel ontwikkelingen in de luchtvaart, ook op de Nederlandse luchthaven Schiphol. In deze tijd bouwde men op Schiphol de eerste aviobrug. Dit is een doorgang die gekoppeld kan worden aan een vliegtuig en waar passagiers doorheen kunnen lopen om het vliegtuig te verlaten.

De aviobrug moest langer zijn dan de vleugels van de vliegtuigen om alle vliegtuigen op dezelfde manier te kunnen parkeren. Door alle vliegtuigen met de neus naar het gebouw te zetten zijn er weer kortere bruggen nodig en konden vliegtuigen zo dicht bij elkaar worden geparkeerd. Deze manier zorgde voor een efficiënte indeling van de beschikbare ruimte.

Waarom een pushback?

De luchtstroming van een vliegtuig

Het was ook geen optie om de vliegtuigen andersom naar het gebouw te plaatsen en de bruggen aan de achteruitgang van het vliegtuig te bevestigen. Door de luchtstroom die er ontstaat bij het starten van de motoren van het vliegtuig, kan een hoop schade ontstaan. De luchtstroom zou een gevaar vormen voor het gebouw en voor de mensen eromheen. Door het plaatsen van een vliegtuig met zijn voorkant naar een gebouw moest er een oplossing worden gezocht om hem weer op de startbaan te krijgen. Dit is uiteindelijk de pushback geworden. Deze trucks bestaan er in verschillende soorten en maten en worden afhankelijk van welk vliegtuig ingezet om de vliegtuigen naar de startbaan te krijgen.

De pushback-truck

Een pushback-truck lijkt vanaf een afstand slechts een kleine truck, maar de grootste pushback-truk kan maar liefst een gewicht van ruim 50 ton optillen en achteruit duwen. Met een speciale stang koppelt men het neuswiel van het vliegtuig aan de pushback-truck. Er zijn ook speciale pushbacks die het neuswiel van het vliegtuig optillen. Op deze manier is het mogelijk om veel sneller de pushback-truck aan het vliegtuig koppelen.

Waarom een pushback?

Binnen in de cabine zitten een heleboel handigheidjes voor de bestuurder. De chauffeur van de pushback kan bijvoorbeeld instellen welk type vliegtuig hij moet verplaatsen. Ook kan hij de cabine van de truck van boven naar beneden verplaatsen, dit voorkomt ongelukken door een beter zicht voor de chauffeur. En de chauffeur van de pushback-truck hoeft nooit achteruit te kijken, hij kan namelijk zijn stoel 180 graden draaien en daarmee alles overzien. In onderstaande video kan je meekijken bij een chauffeur van een pushback-truck op Schiphol.

 

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op het blog van KLM en hebben wij als bron gebruikt. 

Start typing and press Enter to search