Waar op te letten bij het huren van een auto?

Waar op te letten bij het huren van een auto?

Een huurauto is een lastig product om te vergelijken, want in het oerwoud van verhuurmaatschappijen is het lastig om door de bomen het bos nog te zien. Laat staan een goede vergelijking te maken. Daarom geef ik, Jetty – Manager Operations Rotterdam, je in dit blog graag een aantal tips waarop te letten bij het huren of vergelijken van een huurauto. Zodat je niet voor ongewenste verrassingen komt te staan.

Appels met peren vergelijken

Zodra er gezocht wordt naar een huurauto, is de prijs meestal het eerste wat lokt. Logisch, maar graag willen wij je erop wijzen dat het gezegde “appels met peren vergelijken” in dit proces de beste omschrijving is. Verhuurder A biedt een Opel Corsa aan voor €15,- per dag en Verhuurder B biedt diezelfde Opel Corsa aan voor €25,- per dag. De meeste mensen zouden voor verhuurder A gaan vanwege het tarief, maar komen uiteindelijk onderaan de streep bedrogen uit. Hieronder een voorbeeld van de opbouw:

Waar op te letten bij het huren van een auto?

Daarnaast wordt er bij autoverhuur altijd gesproken over een “Categorie” en type auto, bijvoorbeeld een Opel Corsa. Bij het boeken van een Opel Corsa, betekent dit niet automatisch dat er een Opel Corsa klaarstaat bij het ophalen. Dit kan ook een andere auto zijn, echter wel altijd in dezelfde categorie als geboekt. Dit is vooraf nooit met zekerheid aan te geven.

Blijf alert, ook bij haast!

Verhuurmaatschappijen zijn zich ervan bewust dat een zakenreiziger over het algemeen haast heeft bij aankomst op de luchthaven. Men moet vaak een meeting of afspraak halen en wil snel weer op weg. Bij het ophalen van de huurauto moet er eerst nog een contract getekend worden. Meestal wordt er snel, zonder goed en nauwkeurig te lezen, een handtekening gezet. Misschien krijgt de reiziger nog net te horen dat ze een nieuwer en groter model hebben klaargezet speciaal voor de klant!

Zonder argwaan stapt men in en rijdt weg met het aangeboden model. Bij thuiskomst staat op het creditcardafschrift (voorbeeld verhuurder A) dat er maar liefst €300,- is afgeschreven door de verhuurmaatschappij bovenop het eerder betaalde huurbedrag. Hoe zit dat?

Het kwaad is dan al geschied, want in 9 van de 10 gevallen zijn deze extra’s wettelijk gezien ook terecht afgeschreven, aangezien men het contract ter plaatse heeft getekend. In dit contract stond namelijk dat akkoord wordt gegaan met bijvoorbeeld:

  • De upgrade van de huurauto (terwijl de klant wellicht dacht dat dit kosteloos was);
  • De benzinetank moest vol worden ingeleverd (dit is ter plaatse niet benoemd maar stond in de kleine lettertjes);
  • Het eigen risico is afgekocht tot €0,-;
  • Er is in totaal 550km gereden, echter was slechts 300km inclusief. Er moet dus 250km bijbetaald worden;
  • Lokale belastingen waren nog niet afgerekend.

TIP! Lees dus secuur alle omgeschreven voorwaarden door, voordat je het autohuurcontract ondertekent! Achteraf is er geen mogelijkheid meer om deze kosten te verhalen.

Waar op te letten bij het huren van een auto?

Autohuur zonder verrassingen

Deze situaties komen helaas dagelijks voor en zijn meer regelmaat dan uitzondering! Let daar dus op bij het huren van een auto. Wij werken daarom graag met Sunny Cars. Zij bieden veelal All-in tarieven, zonder verrassingen of onnodig bijkomende kosten ter plaatse. Daarnaast hebben zij een noodnummer wat 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar is. Als er onterecht extra’s worden afgeschreven van de creditcard, regelen zij de restitutie.

Wil je graag een auto huren tijdens jouw zakenreis? Wij weten precies wat wel of niet inbegrepen is en welke verhuurmaatschappij voor jou de beste aanbieding heeft. Onze systemen leggen de mogelijkheden in no-time naast elkaar en wij kunnen je van het beste advies voorzien. Daarnaast zullen we je attenderen op wat er wel en niet inclusief is en aangeven dit te checken bij het tekenen van het contract ter plaatse. Tevens fungeren wij als bemiddelaar tussen jou als zakenreiziger en de verhuurmaatschappij in geval van een claim of klacht. Zelf een scherp tarief gevonden? Wij vergelijken dit graag voor je!

Travel well

Jetty Ter Haar,
Manager Operations Rotterdam

Update: Dit blog verscheen voor het eerst op 1 september 2020 en werd op 08 september 2022 geactualiseerd met nieuwe informatie.

Start typing and press Enter to search