Zeven interessante weetjes over vliegtuigen

We vliegen regelmatig van A- naar B vooral als u veel zakelijk reist. In dit artikel zetten we enkele interessantste weetjes over vliegtuigen voor je op een rij.

Hoe snel vliegt een vliegtuig? 

We vliegen regelmatig, vooral als u veel zakelijk reist. In dit artikel zetten we zeven interessante weetjes over vliegtuigen voor je op een rij.

Een normaal passagiersvliegtuig vliegt tussen de 800 en 1.000 kilometer per uur. De snelheid van een vliegtuig is afhankelijk van diverse factoren. Eén van de belangrijkste factoren is de wind. Heeft een vliegtuig zogeheten kopwind? Dan heeft het vliegtuig wind tegen. Hierdoor gaat het vliegtuig minder hard. Bij rugwind, oftewel wind in de rug, verplaatst het vliegtuig zich sneller. Daarom ben je de ene keer langer onderweg naar de bestemming, of vlieg je juist korter. Maar ook het effect van de draaiing van de aarde speelt een rol. Vlieg je van het oosten naar het westen dan draait de aarde met je mee en ben je altijd sneller op je bestemming.

Wat is de grondsnelheid bij het opstijgen van een vliegtuig?

We vliegen regelmatig, vooral als u veel zakelijk reist. In dit artikel zetten we zeven interessante weetjes over vliegtuigen voor je op een rij.

Als een vliegtuig opstijgt, bijvoorbeeld een Boeing 737 die veel wordt ingezet bij vluchten in Europa, dan rijdt het voertuig gemiddeld tussen de 250-290 kilometer per uur. Bij het landen gaat een vliegtuig iets minder snel vooruit. De gemiddelde snelheid bij het landen is namelijk rond de 250 kilometer per uur. Een en ander is natuurlijk heel erg verschillend per vliegtuig. Een kleine Cessna bijvoorbeeld komt al los van de grond met 100 kilometer per uur.

Hoeveel brandstof gebruikt een vliegtuig? Bijvoorbeeld een Boeing 737-800.

We vliegen regelmatig, vooral als u veel zakelijk reist. In dit artikel zetten we zeven interessante weetjes over vliegtuigen voor je op een rij.

Een Boeing 737-800, een van de meest voorkomende passagiersvliegtuigen van de wereld, verbruikt 40 kilogram brandstof per minuut. Verbruik van kerosine wordt in de luchtvaar aangegeven in kilo’s, niet in liters.Overigens is dit een gemiddeld verbruik. Wil een vliegmaatschappij een route wat zuiniger vliegen, dan is dit ook mogelijk. En wil de piloot wat sneller vliegen? Dan ben je sneller op je eindbestemming, maar heeft het vliegtuig wel meer brandstof nodig. Verder is het brandstofverbruik van een vliegtuig onder andere afhankelijk van de buitentemperatuur, de luchtdruk en de hoogte van het vliegtuig.

Hoeveel PK levert een vliegtuig?

We vliegen regelmatig, vooral als u veel zakelijk reist. In dit artikel zetten we zeven interessante weetjes over vliegtuigen voor je op een rij.

De stuwkracht van een straalvliegtuig wordt uitgedrukt in de eenheid pond (lbs) of kilonewton (kN). Bij propellervliegtuigen kan het vermogen wel worden aangeduid in pk’s. De motoren van een Fokker 50 kunnen gezamenlijk vijfduizend pk leveren. De veel krachtigere motoren van de Bombardier Q400 kunnen ruim negenduizend pk leveren. De werking van een straalmotor verschilt compleet met de motor van een propellervliegtuig. Hierdoor valt het aantal pk’s van bijvoorbeeld de populaire Boeing 737-800 van Transavia bijna niet vast te stellen. De motoren van de 737-800 leveren een stuwkracht van 27.300 pond (lbs). Dat vermogen is alleen nodig bij de start van het vliegtuig. Tijdens de vlucht kan met veel minder vermogen voldoende stuwkracht worden gegenereerd om op snelheid en op hoogte te blijven. De verhouding tussen het geleverde vermogen en de uitgeoefende stuwkracht, varieert tijdens de verschillende delen van de vlucht.

Aan de hand van de omrekentabellen kan voor straalmotoren alleen een ruwe schatting worden gemaakt. In het geval van bijvoorbeeld de Boeing 737-800 leveren de twee motoren op kruishoogte – en met constante snelheid – opgeteld rond de 20.000 pk.

Wordt een vliegtuig geraakt door de bliksem? 

Vlieg je regelmatig? Dan is de kans aanwezig dat je een keer in een vliegtuig hebt gezeten dat tijdens de vlucht door de bliksem getroffen werd. Dit komt namelijk voor. Gelukkig is het niet gevaarlijk als een vliegtuig door de bliksem getroffen wordt. Omdat een vliegtuig een groot metalen omhulsel is, kan de bliksem namelijk nooit in de cabine terecht komen. Dit betekent dat je als passagier nooit geraakt kunt worden door de bliksem.

Is de piloot de baas aan de boord?

We vliegen regelmatig, vooral als u veel zakelijk reist. In dit artikel zetten we zeven interessante weetjes over vliegtuigen voor je op een rij.

De piloot heeft niet alleen de macht over het stuur, maar is tijdens de vlucht de baas over het hele vliegtuig. De piloot kan bijvoorbeeld zelfs bepalen om iemand te arresteren of iemand een boete te geven. En zit er een stervende passagier in het vliegtuig? Dan kan de piloot zelfs het testament van diegene opnemen. Pas als de deuren weer open gaan, is de piloot niet langer de baas over de passagiers.

Kan een vliegtuig met één motor vliegen? 

We vliegen regelmatig, vooral als u veel zakelijk reist. In dit artikel zetten we zeven interessante weetjes over vliegtuigen voor je op een rij.

Veel mensen zouden in paniek raken als een van de motoren van een vliegtuig uitvalt. Logisch, maar in feite is dit helemaal geen reden voor paniek. Een vliegtuig kan namelijk prima uit de voeten met één motor. Wel wordt er met één motor meer brandstof verbruikt. Daarom kan een vliegtuig met een uitgevallen motor minder ver vliegen.