Wanneer de business voor een groot deel stilvalt… – deel 1

Wanneer de business voor een groot deel stilvalt…

Na 15 jaar van groei en drukte binnen onze bedrijven UNIGLOBE Alliance Travel en goMICE, kwam de denderende trein vorig jaar ineens bijna geheel tot stilstand.

Vanaf februari 2020 kwam er binnen onze organisaties zo veel op ons af….! Het was alle hens aan dek, duizenden zakenreizigers en zo’n 200 groepen moesten we recruteren, danwel verplaatsen of in sommige gevallen zelfs annuleren. We werkten met man en macht om iedereen op tijd te helpen en probeerden de beste oplossingen voor alle opdrachtgevers te vinden. Volgens onze opdrachtgevers zijn we daar uitstekend in geslaagd en dat is fijn. Deze hectiek heeft zo’n drie maanden geduurd, de teams draaiden bijna dag en nacht en ineens waren alle gestrande reizigers en groepen terug gehaald naar Nederland en kwam er steeds minder werk bij.

Positieve ontwikkelingen

Naast de zorg rondom reizigers was er uiteraard ook zorg om onze eigen mensen. Trots zijn we te melden dat we iedereen aan boord hebben weten te houden en met elkaar alternatief werk hebben kunnen doen. We hebben het afgelopen jaar dan ook nieuwe systemen en concepten ontwikkeld en reeds geïmplementeerd. Binnen Uniglobe Alliance Travel wordt nog wel gereisd, omdat er bedrijven zijn die gewoonweg moesten reizen, denk aan technici, monteurs, offshore etc. etc. Bovendien zijn we binnen goMICE in een rap tempo volledig overgegaan op het digitaal organiseren van events en meetings. Vele opdrachtgevers hebben daar inmiddels gebruik van gemaakt, maar iedereen snakt naar elkaar weer live ontmoeten en gelukkig is er licht in de tunnel.

Wanneer de business voor een groot deel stilvalt...

Dankbare werkzaamheden binnen het Rode Kruis

Ook voor mij kwam de trein bijna geheel tot stilstand en voor het eerst van mijn leven was ik ineens niet meer druk met van alles en nog wat. Dit was even ok, maar op een gegeven moment dacht ik dat ik iets moest gaan doen met die extra tijd en dat heb ik in twee dingen gevonden. Ik heb me op laten leiden door het Rode Kruis en zal ongeveer één dag in de week als vrijwilliger aan de slag gaan bij deze fantastische organisatie. Zo ondersteun ik binnenkort de Covid-afdeling binnen het Erasmus MC en ga aan de slag binnen het personenvervoer voor kwetsbare en oudere mensen. De ritjes die ik zal verzorgen variëren van een ritje naar het ziekenhuis of naar een vaccinatie locatie. Beiden zeer dankbaar werk en ik ben blij dat ik onderdeel mag maken van het Rode Kruis en mijn bijdrage op een geheel andere manier kan doen dan voorheen. Ik zal zeker verder verslag gaan doen van mijn ervaringen in deze nieuwe wereld.

Wanneer de business voor een groot deel stilvalt...

Opleiding Mediation

Daarnaast ben ik in september 2020 begonnen met de opleiding Mediation. Al jaren liep ik met de gedachte ooit een keer deze opleiding te gaan volgen en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Inmiddels mag ik mij op twee examens na MFN register Mediator gaan noemen. De opleiding en studie hebben me niet alleen een goede afleiding gegeven. Ook ben ik van het vak en alles wat daarbij kijken komt gaan houden. De opleiding is enerzijds een verruiming van kennis over conflictbemiddeling en anderzijds sluit ik niet uit dat ik in de toekomst mogelijk een paar uurtjes per week als mediator zal gaan werken. Maar eerst nog even blokken voor het theorie-examen en daarna het live assessment.

Benieuwd naar de verhalen rondom mijn vrijwilligerswerk en het mediation vak? Houd dan de volgende blogs hieromtrent in de gaten.

Travel Well

Anita van Maanen
Managing Director

Kantoor Alkmaar (AFAS Stadion AZ)

Kantoor Goes

Kantoor Arnhem

Kantoor Almere

Kantoor Rotterdam