Meer ruimte, comfort, privacy en persoonlijke service. Dat zijn belangrijke kenmerken van (zakelijke) reizen in de Business Class. Maar welke extra’s hebben airlines nog meer in petto, ten opzichte van Economy Class? Wij zetten de voordelen van vier grote maatschappijen – KLM, Singapore Airlines, United Airlines en Emirates – op een rij.
Business Class vs. Economy Class bij KLM
KLM vliegt met een verscheidenheid aan vliegtuigtypes op lange afstanden. Wie een verre vlucht boekt kan terecht komen op de Airbus A330, Boeing 777 of Boeing 787 Dreamliner. Het product in Economy is nagenoeg hetzelfde, met stoelen die 31 inch beenruimte bieden. In Comfort, waarvoor flink moet worden bijbetaald, is die afstand 34 tot 35 inch. Van een heel ander kaliber is de World Businessclass. Sinds januari 2019 beschikken alle grote vliegtuigen van KLM over de nieuwste versie van deze zakenklasse. De World Businessclass, waarvan het interieur werd ontworpen door Hella Jongerius, biedt reizigers de optie om tot rust te komen in stoelen die volledig neergeklapt kunnen worden. In die positie vormen ze een bed van ruim twee meter lang. Daarnaast beschikken de stoelen over stroomvoorzieningen, een groot tv-scherm en bieden ze veel privacy. De stoelen zijn in de Boeing 787’s opgesteld in een 1-2-1 indeling, waardoor elke passagier direct toegang heeft tot het gangpad. Dat geldt helaas niet voor de Airbus A330’s, Boeing 747’s en Boeing 777’s.
Service aan boord van KLM
KLM serveert standaard driegangenmenu’s die zijn samengesteld door steeds wisselende Nederlandse topchefs. De maaltijden worden geserveerd op servies van Marcel Wanders. Ook de toilet-kits aan boord zijn ontworpen door een Nederlander: Jan Taminiau, huisstylist van koningin Maxima. Kers op de taart is het Delftsblauwe huisje met Bols, dat elke reiziger in de zakenklasse krijgt uitgereikt.
Op de grond kunnen Business-reizigers gebruik maken van dedicated incheckbalies en de lounges van KLM en haar partners. Daaronder is ook de fonkelnieuwe KLM Crown Lounge op Schiphol, die binnenkort wordt geopend.
Business Class vs. Economy Class bij Singapore Airlines
Singapore Airlines wordt al jaren geroemd om hun topservice. De luchtvaartmaatschappij vliegt dagelijks naar Schiphol met de moderne Airbus A350. Het nieuwe type is uiterst stil en biedt een verbeterd binnenklimaat, waardoor reizigers een betere luchtdruk en luchtvochtigheid ervaren. Aan boord bevinden zich drie cabines: Economy, Premium Economy en Business. In Economy en Premium Economy wordt respectievelijk 32 en 38 inch beenruimte geboden, waarbij reizigers met een Premium Economy-ticket niet alleen meer beenruimte en bredere stoelen hebben, maar ook voorrang krijgen bij het inchecken en betere maaltijden kunnen bestellen. In de Businessclass staan de stoelen in een 1-2-1 opstelling, waardoor elke reiziger direct toegang heeft tot het gangpad. De stoelen bieden veel privacy en hebben grote tv-schermen om films te kijken of muziek te luisteren. Daarnaast zijn er USB-oplaadpunten om meegebrachte apparatuur op te laden. De prijswinnende cabinebemanning komt, wanneer de reiziger wil slapen, de stoelen omtoveren tot twee meter lange bedden, inclusief matras, deken en kussen.
Service aan boord van Singapore Airlines
Qua eten en drinken biedt Singapore Airlines keuze uit een uitgebreid menu. Desgewenst kan er tot 24 uur voor vertrek via de website gebruik worden gemaakt van de zogeheten Book to Cook-service, waarbij vooraf een keuze kan worden gemaakt, die daardoor gegarandeerd aan boord beschikbaar is. Op de grond biedt Singapore Airlines aan reizigers in Business toegang tot de lounge, nadat bij de dedicated balie is ingecheckt. Op Schiphol beschikt Star Alliance, waarbij Singapore Airlines is aangesloten, sinds kort over een eigen lounge. Die ligt in het Schengen-gedeelte, waardoor reizigers gebruik moeten maken van de transit-doorgang.
Business Class vs. Economy Class bij United Airlines
United Airlines vliegt vanaf Schiphol rechtstreeks naar Chicago, Houston, Newark, Washington en San Francisco en maakt daarbij gebruik van drie verschillende Boeing vliegtuigtypen: de 767, 777, en 787. De vliegtuigen zijn voorzien van een Polaris Businessclass, Economy Plus en Economy. In Economy Class hebben passagiers ongeveer 31 inch beenruimte. In de nieuwe 787-9, die gebruik wordt op de route naar San Francisco, is dat nog iets meer: 32 inch. In de tussenklasse Economy Plus is de pitch met 34 tot 35 inch een stukje groter.
In 2016 introduceerde United Airlines een volledig nieuw Businessclass-product: Polaris. Met dit nieuwe product beoogt de luchtvaartmaatschappij de kwaliteit van het reizen in Businessclass naar een hoger plan te willen brengen. Alle stoelen in Polaris bieden direct toegang tot het gangpad en zijn met een druk op de knop te verstellen tot ruime lie-flat beds. De stoelen bieden door hun ontwerp en technische snufjes veel privacy. Door middel van een ‘do not disturb’ lampje kan de passagier aan het cabinepersoneel laten weten niet gewekt te willen worden.
Service aan boord van United Airlines
Aan boord biedt United in Polaris een uitgebreid catering aanbod, waarvan de timing van serveren is afgestemd op de wensen van de klant. Wie liever tijdens de vlucht slaapt kan ervoor kiezen om al in de Polaris Lounge te dineren. Deze lounges zijn alleen te vinden op de luchthavens van Chicago, Houston, Los Angeles, Newark en San Francisco. United-passagiers op Schiphol kunnen gebruik maken van de nieuwe Star Alliance-lounge of de Aspire Lounge.
Business Class vs. Economy Class bij Emirates
Emirates vliegt minimaal twee keer per dag vanaf Schiphol naar Dubai met de Airbus A380. Op vijf dagen per week voert de Golfcarrier een derde dagelijkse vlucht uit met een Boeing 777-300ER. Via Dubai kan worden doorgevlogen naar tal van bestemmingen in het Midden-Oosten, Azië en Australië. De Economy Class in beide toestellen is vergelijkbaar. De beenruimte ligt tussen de 32 en 34 inch. Wel zijn de stoelen in de A380 iets breder dan die in de 777. In beide toestellen hebben passagiers de beschikking over een eigen beeldscherm en toegang tot het bekroonde inflight entertainmentsysteem ICE van Emirates. Tegen betaling kan zowel in Business als Economy gebruik worden gemaakt van wifi. Voor frequent flyers van Emirates is dit gratis. In de boeing 777 bevindt de Business Class (en de First Class) zich zoals gebruikelijk in het voorste deel van het vliegtuig. In de A380 is het volledige bovendek gereserveerd voor premium-passagiers, met de beroemde Onboard Lounge (met cocktailbar) als paradepaardje. Ideaal om even de benen te strekken en medepassagiers te ontmoeten.
Service aan boord van Emirates
In de A380 hebben alle Businessclass-stoelen rechtstreeks toegang tot het gangpad. Ook zijn deze om te toveren tot een full-flatbed. Dat is niet het geval in de Businessclass van de Boeing 777-300ER: de stoelen kunnen niet volledig plat. Door de 2-3-2 configuratie bieden de stoelen aan het raam en in het midden geen directe toegang tot het gangpad. Op Schiphol kunnen Emirates-passagiers gebruikmaken van de Aspire Lounge. In Dubai kunnen passagiers die met de A380 vliegen direct vanuit de lounge het vliegtuig instappen. Businessclass-passagiers kunnen verder gebruik maken van een gratis chauffeursservice. Deze is tot 48 uur voor vertrek te boeken bij vertrek vanaf 75 steden wereldwijd, waaronder Amsterdam.
Dit artikel verscheen eerder in de Traveletc. #1 2019 van Uniglobe