Why hold the line? Go online
Artikel afkomstig uit: Financieel Dagblad 29-03-2024
Door: Uniglobe Travel
Je bent zakenreiziger en een echte road warrior. Een boek-het-zelver die alleen noodzakelijk reist éen als het kan met de trein. Zondagochtend aan de keukentafel zoek je naar een treinverbinding Londen voor een dag meeting. Oeps een groen dilemma.
Vliegen is veel sneller, goedkoper én je bespaart er een overnachting mee. Je boekt je vluchten via het internet en koopt je CO2 emissies af. Lekker voordelig en een beetje duurzaam. Internet doet namelijk precies wat je wilt; zoeken, boeken, betalen en op reis. Dus op naar Londen: wat kan er misgaan?
Eenmaal in de meeting rollen de berichten op je telefoon binnen: een wilde OV-staking, mogelijke storing vanwege het weer en een demonstratie die uit de hand dreigt te lopen. Een grote kans dat je niet op tijd op de luchthaven bent. Je ziet op je Reis app dat de meeste vluchten al zijn geannuleerd.
Snel in de zelfregelmodus, maar daar heb je eigenlijk geen tijd voor. Taxi’s zijn ‘Uberbelast’ en alleen dure hotels hebben nog kamers.
De internetverkoper? Tja, die zit met z’n loket in het buitenland. Na wat zoekwerk een mailadres gevonden dat reageert met een no-reply mail. Geen oplossing. Na opnieuw zoeken vind je een telefoonnummer. Callcenter €0,80 per minuut. Dit gesprek kan worden opgenomen. Nou, jij zo langzamerhand ook, op de eerste hulp voor zelf-boekers. Je bovendruk neemt toe.
Te horen aan het accent zitten ze in een ver land. Een voice response verwijst je naar een keuzemenu. Je taalgebied maakt overuren, terwijl je luistert naar schrale muziekjes in een eindeloze loop. Je komt uit bij een vriendelijke chat-bot. Of je je reserveringsnummer wilt inspreken. “Ik heb meerderde nummers, welk nummer bedoelen ze?”, denk je.
De bot stuurt je uiteindelijk door naar een Q&A op de website met de boodschap: “Why hold the line? Go online”. Ruim anderhalf uur verder komt de stoom uit je oren. Tot overmaat van ramp heeft de luchtvaartmaatschappij je automatisch omgeboekt naar één dag later vanaf een andere luchthaven.
Een zakenreisagent is in dergelijke situaties toch niet zo’n overbodige luxe. Wij worden na dit soort reiservaringen dan ook vaak gebeld met de vraag of wij dit voortaan kunnen regelen. Door bedrijven waarvan de medewerkers iets vaker dan één keer per jaar op zakenreis gaan en dit vaker meemaken. Als werkgever heb je een zorgplicht voor alle medewerkers die zakelijk reizen: Duty of Care. Men wil terug kunnen vallen op een reisexpert en niet op een bot (we are not). En ja, ook wij hebben een boekingssysteem. We bieden online indien gewenst. Liever toch een reisexpert? Dat kan ook. Als het dan misgaat onderweg, heb je contact met iemand die de telefoon opneemt, die je kent en direct aan de slag gaat om een passende reisoplossing te vinden. Optimaal ontzorgen. Dat is precies wat een zakenreisagent doet.
Wie zijn wij? Wij zijn Uniglobe Travel. Een zakenreisbureau dat weet wat er speelt.
www.uniglobealliancetravel.nl
sales@uniglobealliancetravel.nl
Bron: Financieel Dagblad 29-03-2024, pagina 9, Partner Content.