Istanbul's mega airport: Istanbul International Airport

Istanbul's mega airport: Istanbul International Airport

In 2018 schreven we in dit blog al over de voltooiing van de nieuwste luchthaven van Istanbul International Airport, een project dat de grenzen van luchtvaartinfrastructuur verlegde en een nieuw tijdperk voor het luchtverkeer  in Europa er daarbuiten verlegde. We nemen je opnieuw mee in de ontwikkelingen van deze mega luchthaven!

Sinds 7 april 2019 zijn alle passagiersvluchten van Turkish Airlines van de luchthaven Istanbul Atatürk naar de nieuwe luchthaven verplaatst, en is de nieuwe Istanbul International Airport operationeel. Istanbul International Airport is nu de grootste luchthaven van Europa, met het grootste luchthavengebouw ter wereld, met een indrukwekkend vloeroppervlak van 1,4 miljoen vierkante meter. Het gebouw is voorzien van de nieuwste technologische snufjes, waaronder robots en een geavanceerd bagagesysteem, dat overigens is ontwikkeld door een Nederlandse fabrikant.

De luchthaven ligt op ongeveer een uur rijden van de stad Istanbul, in het Europese deel van Turkije, en fungeert als de thuisbasis van Turkish Airlines. Zodra alle fases voltooid zijn, zal de luchthaven vluchten kunnen aanbieden naar meer dan 300 bestemmingen, met een jaarlijkse capaciteit van maar liefst 200 miljoen passagiers.

Nieuwe luchthaven in Istanbul: Is de nieuwe mega-luchthaven eindelijk klaar?

De bouwfases van de nieuwe luchthaven in Istanbul

Om dit project succesvol te voltooien, werd er een vijf-fasenplan opgesteld met als doel een wereldwijd knooppunt voor de luchtvaart te creëren. Elke fase van de bouw is gericht op het uitbreiden van de capaciteit, het verbeteren van de infrastructuur en het leveren van hoogwaardige diensten.

De bouw startte op 1 mei 2015. Hoewel de eerste fase aanvankelijk gepland stond om in februari 2018 operationeel te zijn, werd de opening uiteindelijk vertraagd en driemaal uitgesteld, totdat deze officieel plaatsvond in de nacht van 6 op 7 april 2019. Bij de onthulling kon de luchthaven al jaarlijks 90 miljoen passagiers verwelkomen. Echter, om de totale capaciteit te verhogen tot 200 miljoen passagiers per jaar, staan er nog twee extra bouwfases op de planning.

De vijf bouwfases van Istanbul International Airport

  • Fase 1A (oplevering oktober 2018): Het ecologisch groene terminalgebouw en twee van de in totaal zes start- en landingsbanen werden opgeleverd, samen met bijbehorende taxibanen en het platform. Ook werd de verkeerstoren op 29 oktober 2018 voltooid.
  • Fase 1B (oplevering januari-mei 2019): In deze fase werden vijf hangars gebouwd voor Turkish Airlines, samen met de keuken voor de cateringmaatschappij. In april 2019 opende ook het Yotel hotel met 451 kamers zijn deuren. In 2020 werd de derde landingsbaan in gebruik genomen en werd fase 1B afgerond met de voltooiing van metrolijn M11 naar de luchthaven.
  • Fase 2 (eind 2022): De vierde landingsbaan werd aangelegd.
  • Fase 3 (verwachting 2025): De luchthaven wordt uitgebreid met een tweede kleinere terminal met vier pieren. Ook zullen er extra hangars en onderhoudsfaciliteiten worden gecreëerd, evenals de vijfde start- en landingsbaan.
  • Fase 4 (verwachting 2027): De zesde en voorlopig laatste baan zal worden voltooid, waardoor de luchthaven in staat zal zijn om tot 200 miljoen passagiers te vervoeren.

Nieuwe luchthaven in Istanbul: Is de nieuwe mega-luchthaven eindelijk klaar?

Concurrentie met Schiphol

Istanbul International Airport en Schiphol behoren tot de belangrijkste luchthavens van Europa. Sinds de opening heeft Istanbul International Airport snel terrein gewonnen als internationaal knooppunt, terwijl Schiphol al lang bekend staat om zijn efficiëntie en faciliteiten. De groeiende capaciteit en strategische ligging van Istanbul International Airport tussen Europa, Afrika en Azië maakt Istanbul International Airport een sterke concurrent. Tegelijkertijd blijft Schiphol innoveren om zijn positie te behouden. Beide luchthavens streven naar verbetering van diensten, uitbreiding van netwerken en het bieden van een naadloze reiservaring om competitief te blijven in de steeds veranderende luchtvaartindustrie. De concurrentie tussen Istanbul International Airport en Schiphol dwingt beide partijen tot voortdurende verbetering, wat uiteindelijk gunstig is voor alle reizigers.

Mocht je binnenkort op zakenreis gaan naar Istanbul of een tussenstop op Istanbul International Airport kunnen maken, zou ik dit zeer aanraden! Heb je vragen over jouw zakenreis naar Istanbul of over de airport? We are here for U!

Travel Well!

Femke de Hond,
Business Travel Consultant

Alkmaar office (AFAS Stadium AZ)

Goes office

Arnhem office

Almere Office

Rotterdam office