What to do in case of an overbooked flight?
Je hoopt het nooit mee te maken, maar helaas is het de realiteit en worden vluchten overboekt. Luchtvaartmaatschappijen verkopen meer tickets dan ze daadwerkelijk aan stoelen beschikbaar hebben. Dit met als doel om een zo hoog mogelijke bezettingsgraad van de stoelen te behalen. Elke lege stoel is er één te veel voor de luchtvaartmaatschappijen. Het komt namelijk geregeld voor dat passagiers niet komen opdagen voor hun vlucht. Ze hebben bijvoorbeeld hun verbinding niet gehaald of komen helemaal niet naar het vliegveld. Luchtvaartmaatschappijen houden rekening met deze passagiers, ook wel no-shows genoemd. Maar hoe voorkom je dat jouw vlucht overboekt wordt? Wat zijn de eerste signalen dat jouw vlucht overboekt is? Wat zijn je rechten in het geval van overboeking en wat kunnen wij voor je doen in geval van overboeking?
Hoe voorkom ik dat mijn vlucht wordt overboekt?
Gelukkig zijn er een aantal manieren om de kans op overboeking van je vlucht te verkleinen. Hierbij enkele tips:
- Check van te voren online in. Bij de meeste reguliere luchtvaartmaatschappijen kan dit vanaf 30 tot 24 uur voor vertrek. Bij budgetluchtvaartmaatschappijen kan dit vaak al veel eerder.
- Wees op tijd bij de gate.
- Wordt lid van een frequent flyer programma. Dit verlaagt je kansen op overboeking enorm. Leden worden namelijk altijd met prioriteit behandeld.
- Vlieg met ruimbagage. Het is namelijk eenvoudiger om iemand met alleen handbagage te weigeren. Als er al bagage ingecheckt is, moet deze weer uit het ruim worden gehaald.
Wat zijn de eerste signalen dat mijn vlucht overboekt is?
Lukt het niet om online in te checken of krijg je geen stoelnummer toegewezen bij het online inchecken, dan kan dit een reden zijn dat de vlucht overboekt is. Zorg er in zo’n geval altijd voor dat je ruim op tijd op de luchthaven aanwezig bent.
Wat zijn mijn rechten in het geval van overboeking?
In geval van een overboekte vlucht zal de luchtvaartmaatschappij vaak een compensatie aanbieden in de vorm van een voucher, upgrade, airmiles of contant geld aan reizigers die bereid zijn vrijwillig hun stoel op te geven voor een latere vlucht.
Als er niet voldoende vrijwilligers bereid zijn om hun zitplaats op te geven, worden er passagiers aangewezen om met een latere vlucht te vliegen. Hierbij heeft de passagier recht op een vergoeding tot €600,- (indien de vlucht binnen de rechtsbevoegdheid van de EU valt). Dit is het geval wanneer:
- Je binnen de EU vertrekt en aankomt met een luchtvaartmaatschappij van binnen of buiten de EU.
- Als je in de EU aankomt met een toestel van een luchtvaartmaatschappij uit de EU.
Reizigers die vrijwillig hun plekje op het vliegtuig afstaan, hebben echter geen recht op een aanvullende vergoeding naast hetgeen wat hen eerder is aangeboden.
Wat kan Uniglobe Alliance Travel doen bij overboeking?
In het geval van overboeking is het belangrijk dat je weet wat je rechten zijn, zie bovenstaand. Advies is dan ook om je ter plaatse te richten tot de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Uiteraard kan er altijd contact met ons worden opgenomen om de eerstvolgende vluchten op te vragen en je te begeleiden. Wij zullen altijd proberen je zo snel mogelijk op de juiste locatie te krijgen en denken graag met je mee.
We hopen dat deze blog je heeft geholpen om beter voorbereid te zijn op het geval van een overboekte vlucht. Voor verdere vragen of hulp met je zakenreisplanning, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij staan klaar om je te helpen met al je zakereizen. Deze kan je gemakkelijk zelf boeken, of kan je laten boeken door onze travel consultants.
Travel Well!