Hoe werkt Yield Management bij airlines?
Er wordt mij, Ilon Kruidhof, Business Travel Consultant bij UNIGLOBE Alliance Travel, best vaak gevraagd waarom de ene reiziger meer betaalt voor een bepaalde stoel dan een andere reiziger in hetzelfde vliegtuig. Er zijn diversen redenen. Hieronder zal ik dit proberen uit te leggen.
Eén van de redenen is het yield management. Dit is een strategie, die streeft naar een zo hoog mogelijk rendement van de capaciteit van een vliegtuig middels een variabele prijsstelling.
Iedere reiziger heeft een ticket. De prijs van zo’n ticket kan om diverse redenen verschillen van elkaar. Hierdoor gebeurt het, dat er mensen naast elkaar zitten en toch een andere prijs betalen. Iedere klasse bestaat uit diverse IATA-klasse indelingscodes met ieder een eigen tarief.
Ik zal een voorbeeld geven waar ik uitga van de economy klasse. Het toestel bestaat uit 150 stoelen. Om een zo hoog rendement te krijgen heeft de airline de stoelen qua prijs als volgt ingedeeld:
Op deze manier is de vlucht rendabel volgens Yield Management
U heeft een stoel voor EUR 100.00. Als de eerste 10 stoelen verkocht zijn, zal uw buurman de volgende en hogere prijs betalen. Boekt hij op het laatste moment, dan zou het kunnen zijn, dat er EUR 300.00 voor de stoel betaald moet worden. Het kan ook zijn dat u niet aan bepaalde voorwaarden voldeed om een goedkoper ticket te krijgen zoals de passagier naast u. We hebben het dan over criteria zoals:
1: Minimaal verblijf. Airlines hanteren bij prijsvaststellingen vaak een minimaal verblijf van 3 dagen en/of een weekend binnen Europa. Buiten Europa is dit vaak 5 tot 7 dagen. Hoe langer het verblijf, hoe lager de prijs. Soms loont het dus (indien u kosten wilt besparen) om een dag langer te gaan ook al zult u dan ook een nacht langer een hotel moeten boeken. En zo proberen wij ook onze opdrachtgevers van de beste informatie te voorzien.
2: Wijziging- en/of annuleringsvoorwaarden. Tickets hebben wijzigings- en annuleringsvoorwaarden. Als u een ticket wilt hebben dat te wijzigen en/of te annuleren is, dan betaalt u ook vaak meer dan een niet wijzigbaar/- annuleerbaar ticket.
3: Vooruitboekperiode. Er zijn ook tarieven, vooral buiten Europa, waar een zogenaamde vooruitboekperiode (advanced purchase) geldt. Als u ver voor de vertrekdatum boekt, bestaat er de mogelijkheid dat het tarief lager is, dan dat u vlak voor vertrek een ticket boekt.
Tegenwoordig is er dan ook nog het feit dat er voor bagage en/of stoelkeuze betaald moet worden, waardoor er ook weer tariefverschillen ontstaan. Voor business en eventueel first class worden dezelfde regels gehanteerd.
Naast bovenstaande zijn er nog diverse andere manieren om de laagste prijs te vinden. Met onze geavanceerde systemen kunnen we bijvoorbeeld een ticket in optie zetten en in de tussentijd blijft het systeem dan tot de dag van vertrek doorzoeken naar een beter tarief voor u.
Daarnaast blijft het mensenwerk en hebben wij nog verschillende andere manieren om tot het beste voorstel te komen. Interesse om hier meer over te weten te komen of zelfs eens een proefboeking bij ons neerleggen? Daag ons uit en neem contact op met UNIGLOBE Alliance Travel.
Vond u dit blog interessant? Volg dan zeker onze LinkedIn, Instagram and Facebook pagina om op de hoogte te blijven van onder andere onze blogs, zakenreistips en internationale ervaringen!
Ilon Kruidhof