Luchtvaart zet alle zeilen bij om groener te vliegen
Editie #2 2021*
Tekst: Klaas-Jan van Woerkom
Beeld: Airbus
“Een luchtvaart zonder uitstoot is geen utopie”, stelde easyJet-topman Johan Lundgren tijdens de Airbus Summit in Toulouse. Daar werd eind vorige maand volop gesproken over manieren om de luchtvaart te verduurzamen, en wel het liefst zo snel mogelijk.
Vliegen zonder het milieu te belasten lijkt een onmogelijke opgave. Toch gaat de luchtbaartsector die uitdaging aan, opgejaagd door ambitieuze klimaatdoelen vanuit de overheid en de industrie zelf. “Het is een strategisch samenspel tussen technologie en regelgeving”, zo vat Lundgren de huidige stand van zaken concreet samen. “De wereldwijde luchtvaart blijft groeien, maar we moeten uiterlijk 2050 op de nullijn zitten als het gaat om CO2-uitstoot. Daar moeten we met alle stakeholder naartoe werken.”
Geen tijd te verliezen
“Het jaar 2035 staat bij wijze van spreken morgen al voor de deur, dus we moeten tempo maken”, sprak Airbus-topman Guillaume Faury tegen de verzamelde luchtvaartexperts, media en bloggers. “Het is echter een complexe opgave die we collectief aan moeten gaan. Daarin moet de coronacrisis geen remmende factor zijn, we hebben geen excuus om te wachten.”Airbus heeft zelf diverse ideeën om snel naar een meer duurzame luchtvaart toe te werken.
De Europese vliegtuigfabrikant lanceerde eind vorig jaar het ambitieuze project ZEROe, dat verwijst naar ‘zero emission’ waarnaar wordt gestreefd. Als onderdeel van het programma worden er drie nieuwe vliegtuigtypes ontwikkeld die waterstof gebruiken als brandstof, in plaats van kerosine.
Zo wordt er gewerkt aan een op de huidige A320 gelijkend toestel, dat 120 to 200 passagiers over een afstand van 3.700 kilometer moet kunnen vervoeren. Daarnaast moet er een turboprop voor maximaal 100 passagiers komen, die 1.750 kilomer ver kan vliegen, als duurzaam alternatief voor de huidige ATR-serie die Airbus aanbiedt. Het derde toestel oogt het meest revolutionair: een vliegende vleugel waarin romp en vleugel in elkaar versmelten en die 200 passagiers moet accommoderen en een vliegbereik heeft van 3.700 kilometer.
Airbus riep vorig jaar dat de eerste toestellen al in 2035 moeten kunnen vliegen. Desgevraagd stelt topman Faury het volste vertrouwen te hebben in de haalbaarheid van dat jaartal. Massaproductie hoeft echter niet te worden verwacht. “De benodigde technologie is nog volop iin ontwikkeling, de toepassing van waterstof moet door de regelgevende instanties worden goedgekeurd en – misschien wel het belangrijkste – waterstof moet op alle grote luchthavens verkrijgbaar zijn, tegen een competitieve prijs.” Dat laatste lijkt de grootste uitdaging te worden. De productie van waterstof voor de luchtvaart is kostbaar en staat feitelijk nog in de kinderschoenen.
Sustainable fuel
Als tussenoplossing vertrouwt de luchtvaartsector voorlopig op zogeheten SAF, oftewel Sustainable Aviation Fuel. Dat is brandstof die wordt gebrouwen uit onder andere landbouwafval of afgewerkt frituurvet. Sommige landen overwegen of hebben al een bijmengverplichting, die luchtvaartmaatschappijen in de toekomst verplicht om SAF te gaan gebruiken. Ook daaraan kleeft het nadeel dat de productie ervan nog beperkt is. “Bovendien is het vier tot vijf keer zo duur als gewone kerosine”, zegt Lundgren, die met easyJet geen fervent gebruiker is van de brandstof.
Vanuit de sector klonk dan ook opnieuw de oproep aan overheden om de productie van SAF te stimuleren, onder andere door de opbrengst van vliegbelastingen te investeren in productiefaciliteiten voor biologische of synthetische brandstof. “De infrastructuur ligt er al, aangezien SAF door dezelfde leidingen kan worden gepompt als kerosine.” aldus, Heathrow-topman John Holland-Kaye.
Korte routes
Airbus startte onlangs een samenwerking met Air France en de Franse luchtverkeersleiding om optimale vliegroutes te testen binnen Frankrijk, om te demonstreren dat zoiets werkbaar is. Onder de projectnaam Albatross worden in 2021 en 2022 proeven gedaan op duizend commerciële passagiersvluchten, die niet alleen kortere trajecten afleggen, maar ook optimaler klimmen en dalen én tijdens het taxiën slechte één motor benutten. Daarbij wordt ook duurzame brandstof benut.
Volgens captain Laurent Lafontan, SVP Flight Operations, kan Air France jaarlijks tienduizenden tonnen aan CO2-uitstoot besparen door deze nieuwe procedures. Later worden ook Wizz Air en SWISS bij het project betrokken.
CityAirbus
Airbus greep de bijeenkomst in Toulouse ook aan voor de onthulling van de CityAirbus, een innovatieve, autonoom vliegende luchttaxi die nog het meeste weg heeft van een groot uitgevallen drone. Het elektrisch aangedreven toestel, met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur en een vliegbereik van 120 kilometer, met vanaf 2025 de plaats gaan innemen van gewone taxi’s en helikopters als het gaat om stedelijk vervoer.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Luchtvaartnieuws Magazine.
*Benieuwd naar de volledige Traveletc. editie? Dan kun je deze here inzien!